Studieopgave 2 - (symaskinekørekort)
Målet for vores undervisning
Formålet med
undervisningen i håndarbejde er at eleverne tilegner sig en forståelse for
hvordan man bruger de basale materialer og værktøjer i faget. Dette opnås ved
at træne dem i at kunne bruge en symaskine og ved at udføre et arbejde hvor de
selv skal producere nogle produkter.
Det at eleverne får et symaskinekørekort og med dette kan fremstille forskellige produkter, er med til at udvikle tilegnelse af erfaringer med ideudvikling og arbejdsprocesser.
Hermed kan eleverne udvikle følgende kompetencer: samarbejde, medbestemmelse og medansvar.
Det at eleverne får et symaskinekørekort og med dette kan fremstille forskellige produkter, er med til at udvikle tilegnelse af erfaringer med ideudvikling og arbejdsprocesser.
Hermed kan eleverne udvikle følgende kompetencer: samarbejde, medbestemmelse og medansvar.
Undervisningsforløb
Undervisningen
tilegner sig en 4. klasse med ca. 12 elever.
Lærerens elevforudsætninger er, at eleverne førhen har prøvet at sy i hånden, hvor de blandt andet har syet nålepuder med ris i. Dette undervisningsforløb bærer hen imod at starte på et symaskinekørekort.
Til at starte med illustrere læreren hvordan man bruger en symaskine. Læreren viser følgende:
Lærerens elevforudsætninger er, at eleverne førhen har prøvet at sy i hånden, hvor de blandt andet har syet nålepuder med ris i. Dette undervisningsforløb bærer hen imod at starte på et symaskinekørekort.
Til at starte med illustrere læreren hvordan man bruger en symaskine. Læreren viser følgende:
· - Klargøring
af maskine
· -Trådning
af overstråd
· -Trådning
af undertråd
· -Syprøver
i papir
· -Hæfte
ende
· -Ligesting
og zigzag
· -Sammenpakning
af maskine
Disse
punkter gentages i starten af timen, hver gang de har håndarbejde i dette
forløb. Ved 3. eller 4. gang spørger læreren om en af eleverne vil tage over og
vise alt det læreren plejer at vise.
Vi har i alt
6 test papirer, som vi kalder stationer. På alle papirerne er der forskellige
informationer om hvad man skal gøre, for eksempel kan der stå "følg
linjerne. Du skal huske at løfte og sænke symaskinens trykfod og selve nålen
når du starter og slutter".
Vi lægger
stationer i en række på bordet, hvor eleverne kommer op og tager en efter en.
De første 3 stationer er hvor de skal sy uden tråd, hvorefter de resterende er
med tråd. Der bliver skiftet både over- og undertråd ved hver station.
Læreren gør
meget ud af, at eleverne læser vejledningerne på alle papirene. Læreren gør
opmærksom på, at eleverne samarbejder meget og hermed først henvender sig til
hinanden inden man henvender sig til læreren, hvis der er noget man ikke kan
finde ud af.
Ved slutningen af dette forløb har eleverne tilegnet til et symaskinekørekort.
Ved slutningen af dette forløb har eleverne tilegnet til et symaskinekørekort.
De 6 stationer fra 1-6:
Produkter:









Ingen kommentarer:
Send en kommentar